wtorek, 22 stycznia 2013

Pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników


            Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają pracowników – art. 3 kp. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp  w zakładzie pracy. Jego obowiązkiem jest umieszczenie prawidłowych znaków bhp i instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy odpowiednich stanowiskach.


            Pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników, osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie, niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osób prowadzących działalność gospodarczą w zakładzie pracy lub miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Studentów i uczniów odbywających zajęcia na terenie zakładu pracy, poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

            Współdziałanie pracodawców – gdy jednocześnie w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców to pracodawcy ci mają obowiązek:
współpracować ze sobą, wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bhp wszystkich pracowników; ustalić zasady współdziałania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników; zapewnić bezpieczeństwo i higienę pracy zatrudnionym przez nich pracownikom.

            W szczególności pracodawca jest zobowiązany by organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Do jego obowiązków należy  zapewnić przestrzeganie w zakładzie przepisów i zasad bhp, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń. Pracodawca powinien  zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy a także zapewniać wykonanie zaleceń SIP.

            Pracodawca oraz osoba kierująca pracownikami są obowiązani znać  przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy i zasady bhp w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków.

Istota BHP w zakładach pracy

Firmy w Polsce coraz większą uwagę przykładają do bezpieczeństwa własnych pracowników. Montują na ścianach odpowiednie instrukcje i znaki BHP ostrzegające przed zagrożeniem. Bardzo ważnym aspektem jest również dbanie o odpowiednią higienę, ma to szczególne znaczenie w fabrykach produkujących żywność. Dlatego wiele firm organizuje dla pracowników kursy BHP. Szkolenia BHP dotyczą zasad bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, jednak jest to również dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem o właściwych zachowań pracy, mających za zadanie uchronić pracownika przed niebezpieczeństwami. Oprócz szkoleń przedsiębiorcy zobowiązani są do zaopatrzenia korporacji wyposażenie BHP.

Co wchodzi w skład wyposażenia bhp w zakładzie pracy ?

W skład wyposażenia BHP wchodzą przede wszystkim takie elementy jak: sprzęt przeciw pożarowy, sprzęt do pracy na wysokościach, przedmioty służące do ochrony spersonalizowanej, buty, odzież robocza, różnego typu tablice, znaki BHP, instrukcje pierwszej pomocy, oznaczenia ewakuacyjne i wiele innych, ważna jest również dobrze wyposażona apteczka. Istnieje szeroka gama wyboru wyposażenia BHP , dlatego właściwie każdy pracodawca może nabyć przedmioty potrzebne przy bezpiecznej pracy jego zespołu. Zapewniając pracownikowi godne warunki pracy nie tylko posiadamy świadomość dbania o bezpieczeństwo życia człowieka. Odpowiednie wyposażenie BHP podnosi również wygodę pracy, poprzez co osoba taka chętniej i z większym zapałem podchodzi do wykonywanych poprzez siebie czynności.




Zgodnie z obowiązującym prawem w Polsce, każdy pracodawca jest zobowiązany do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy zawartej w ustawie. W interesie pracodawcy, leży aby pracownicy byli odpowiednio przeszkleni. Umieszczenie odpowiednich oznaczeń i instrukcji BHP a także stworzenie pracownikom dobrych warunków pracy i zaopatrzenie spółki w potrzebne wyposażenie BHP. Nie warto oszczędzać na ludziach, gdyż zadowoleni pracownicy są potencjałem spółki.

poniedziałek, 21 stycznia 2013

Instrukcje BHP do biura


Mimo iż praca biurowa wydaje się pracą łatwą i nie zagrażającą zdrowiu ani życiu pracowników, również i tutaj występuje pewne ryzyko zawodowe. Dlatego też, nawet w biurze powinna się znaleźć odpowiednie instrukcja bhp, a ściślej mówiąc nawet cztery takie instrukcje.

Jakie instrukcje bhp należy zawiesić w biurze ? 

Pierwsza instrukcja powinna zawierać informacje o stosowanych w zakładzie procesach technologicznych i występującymi w związku z tym zagrożeniami. W drugiej powinna znaleźć się informacja na temat obsługi maszyn i urządzeń biurowych. W kolejnej – postępowanie z materiałami szkodliwymi i niebezpiecznymi dla zdrowia, jeśli takie występują. A w ostatniej zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej.

Gdzie powinny  znajdować się instrukcje i znaki bhp w biurze ?

Powyższe instrukcje mogą zostać umieszczone Np. na tablicy informacyjnej znajdującej się w pomieszczeniu socjalnym, gdyż tam każdy pracownik ma do nich dostęp. Dobrym miejscem są także gabloty umieszczone bezpośrednio przy urządzeniach. W biurze instrukcje bhp są konieczne dla takich urządzeń jak kserokopiarka, niszczarka, czy też drukarka. Poza tym w pomieszczeniu socjalnym powinny znaleźć się instrukcje zawierające zasady bezpiecznego korzystania z czajnika elektrycznego a nawet z mikrofali, jeśli takie sprzęty są udostępnione dla personelu.

Apteczka pierwszej pomocy

Nie wolno zapomnieć o tak ważnej rzeczy jaką jest apteczka. Może zostać ona umieszczona bezpośrednio w biurze ale pomieszczenie socjalne jest lepszym miejscem, dostępnym dla wszystkich pracowników biurowych. Apteczka musi być widoczna a jej zawartość systematycznie przeglądana i uzupełniana. 



Polecam: instrukcje bhp w biurze

czwartek, 17 stycznia 2013

Instrukcja BHP w magazynie


Ważnym miejscem gdzie istotna jest instrukcja bhp  jest  magazyn. Ryzyko zawodowe związane z tym stanowiskiem pracy jest dość duże. Wiąże się ono z materiałami i towarami, które magazynier ma za zadanie przyjmować, składować i wydawać. Niektóre materiały mogą być substancjami toksycznymi, inne zaś radioaktywnymi. Powoduje to negatywny wpływ na zdrowie pracownika. Wzrasta bowiem ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe.W przypadku materiałów łatwopalnych i utleniających wzrasta zaś ryzyko wystąpienia pożaru.

Ryzyko w zawodzie magazyniera

Zagrożenia z jakimi ma do czynienia magazynier wiążą się także z upadkiem, który może nastąpić wskutek poślizgnięcia, bądź potknięcia. W magazynach są miejsca, które wiążą się z niebezpieczeństwem spadania przedmiotów, bądź potrącenia przez pojazdy, między innymi wózki widłowe, a do których pracownicy mają dostęp. W miejscach tych magazynier jest narażony zatem na dodatkowe niebezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest instrukcja BHP, która pozwoli na ograniczenie ryzyka. Magazynierzy powinni zaopatrzyć się w obuwie ochronne, które zapobiegnie poślizgnięciom oraz powstrzymać się od spożywania pokarmu, napojów oraz palenia tytoniu podczas pracy w magazynie, aby zapobiec zatruciom oraz pożarom. Powinni też być ostrożni podczas przebywania w miejscu, gdzie zagraża im niebezpieczeństwo ze strony pojazdów i spadających przedmiotów. Bez względu jednak na to czy magazynierzy będą przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy, w magazynie, jak w każdym miejscu pracy, powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy. 

Polecam linki 
Instrukcja BHP dla magazynu wysokiego składowania 
Instrukcja składowania i magazynowania towarów w sklepie

środa, 16 stycznia 2013

Znaki zakazu palenia



  Ustawa o zakazie palenia wyrobów tytoniowych wzbudza liczne kontrowersje. Należy jednak pamiętać, że palący mężczyźni 21 razy częściej umierają z powodu raka płuc niż osoby, które nigdy nie paliły w swoim życiu,  natomiast u palących kobiet ryzyko to zwiększa się dwunastokrotnie. 9 na 10 osób chorujących na raka płuc osób paliło papierosy. Nałóg ten ma ścisły związek ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia wszystkich głównych rodzajów nowotworu płuc.

            Jakiś czas temu weszła w życie ustawa  dotyczące zakazu palenia w miejscach publicznych. W ustawie dokładnie zostały określone miejsca objęte zakazem palenia a także wysokość kar za jego nieprzestrzeganie.  Sankcje zapisane w ustawie mają być egzekwowane przez  Straż Miejską i  Państwową Inspekcję Sanitarną. A za ich nieprzestrzeganie grozi grzywna w wysokości 500 zł. Właściciele lokali, zobowiązani są do umieszczenia w widocznym miejscu znaków zakazu palenia tytoniu. Za nieumieszczenie informacji na temat zakazu w wyznaczonych miejscach właścicielom lub osobom zarządzającym danym obiektem będzie groził mandat w wysokości 2000 zł.


Nowe prawo wprowadza całkowity zakaz palenia
-         w środkach transportu publicznego,
-         na przystankach komunikacji publicznej,
-         w miejscach przeznaczonych do wypoczynku np. placach zabaw
-         hotele, akademiki, domy spokojnej starości, domy pomocy społecznej,
-         obiekty służące obsłudze podróżnych (lotniska, stacje kolejowe)
-         w lokalach gastronomicznych, gdzie  znajduje się tylko jedna sala, obowiązuje  całkowity zakaz palenia tytoniu
-         specjalne pomieszczenia dla  palaczy , w których zamontowane będą pochłaniacze, znajdą się także w biurowcach.


 Głównym celem wprowadzenia nowego prawa  jest  ochrona osób niepalących, którzy w , narażeni są na wdychanie dymu papierosowego. Kolejnym zadaniem ustawy jest poszerzanie świadomości na temat szkodliwości palenia. Prawo obejmie głównie przestrzenie użytku publicznego. Tutaj palenie będzie możliwe tylko w specjalnych pomieszczeniach. Puby, restauracje czy dyskoteki przepisy zobowiązują właściciela do wyznaczenia stref dla palących. Strefa taka musi znajdować się w osobnym pomieszczeniu, dobrze wentylowanym. Dym tytoniowy nie ma prawa przenikać do strefy dla niepalących. Palarnie mają powstać również w miejscach pracy, jest to jednak głównie zależne od pracodawcy i rodzaju instytucji. 

Nowe prawo jest również uzupełnieniem dotychczasowych przepisów  na temat obowiązku umieszczenia znaków zakazu palenia we wszystkich miejscach gdzie obowiązuje zakaz.  Ustawa zabrania również promowanie palenia tytoni np. za pomocą kampanii reklamowych w telewizji. Kolejne ograniczenie wprowadzone przez przepisy to zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych w sklepach samoobsługowych. Nie można również eksponować w widocznych miejscach opakowań imitujących produkty mające w swym składzie tytoń.

Znaki zakazu palenia - sprawdź

poniedziałek, 14 stycznia 2013

Bezpieczeństwo BHP

Wielokrotnie na różnych konferencjach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy poruszany był temat kosztów generowanych podczas wypadków.


Czy wiecie kto ponosi koszty wypadków przy pracy? Odpowiedź wydaje się prosta: pracodawca oraz osoba która uległa wypadkowi ewentualnie jego rodzina . Warto jeszcze wspomnieć, że do tego grona trzeba dodać jeszcze jeden istotny element, jest nim całe społeczeństwo. Tak, społeczeństwo w naszym kraju jest zobligowane by płacić za każdy wypadek podczas wykonywania pracy.”

Warto zacząć od tego w jakim stopniu my wszyscy jako społeczeństwo ponosimy koszty wypadku przy pracy:
  • pracodawca ponosi koszt danego wypadku przy pracy jedynie w ok. 8%,
  • pracownik (jego rodzina) płaci ok. 12% kosztów,
  • społeczeństwo pozostałe ok. 80%!

Średni społeczny koszt wypadku podczas pracy wynosi ponad 30 000 zł
w tym:
  • wypadku śmiertelnego - ponad 550 tys. zł,
  • wypadku rentowego - prawie 580 tys. zł,
  • wypadku powodującego absencję powyżej 1 miesiąca - niecałe 30 tys. zł,
  • wypadku powodującego absencję do 1 miesiąca - ok. 9 tys. zł.

Te kwoty przemawiają nie tylko do wyobraźni. Życia ludzkiego nigdy nie da się przeliczyć na pieniądz. To życie ludzkie powinno być kluczowe kiedy przestrzeganie przepisów bhp. Jeśli natomiast zajmiemy się elementami ekonomicznymi, to doskonale widać, że każdy z nas mijając miejsce pracy (głównie rozpoczynających się inwestycji) i widząc, że pracownicy nie przestrzegają przepisów i zasad bhp powinien bezwarunkowo zareagować. Reagując na nieprawidłowości budzimy świadomość w społeczeństwie . Czasem taka reakcja, np. telefon do kierownika budowy (jest podany na tablicy informacyjnej budowy) może uratować czyjeś zdrowie lub życie!

piątek, 4 stycznia 2013

Oznaczenia i instrukcje BHP w laboratorium


Pomieszczenia chemiczne jak laboratoria to miejsca, w których pracownicy posiadają styczność z niebezpiecznymi dla zdrowia substancjami chemicznymi. Niewłaściwe postępowanie z nimi jest w stanie narażać na niebezpieczeństwo utraty  zdrowia, jak również życia. Dlatego laboratorium chemiczne to miejsce, w którym bezpieczeństwo pracy stanowi bardzo aktualną sprawą. Przepisy BHP z chemikaliami regulowane są ustawą prawną. „Zgodnie z DZ. U. nr 21 poz. 94 to kierownik laboratorium ponosi całą odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy w laboratorium.”

Zasadnicze tematyka dotyczące bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym zawierają :środki ochrony zbiorowej, środki ochrony osobistej,  wymagania dotyczące cyrkulacji powietrza w pomieszczeniu, wymagania dotyczące oceny oraz  szkoleń pracowników laboratorium, bezpieczne gospodarowanie odpadami chemicznymi.

Środki ochrony osobistej zawierają : fartuchy ochronne i okulary , maski,  obuwie oraz rękawice . Osoby pracujące w laboratorium muszą trzymać zapięty fartuch i włożone okulary ochronne. Fartuch laboratoryjny powinien zostać sporządzony z naturalnych włókien i zapinany na kilka guzików, natomiast okulary ochronne mają za zadanie  zabezpieczać całkowitą powierzchnię gałki ocznej, zalecane są zatem okulary o dużej powierzchni z wypustkami na bokach.

Najnowsze zasady  BHP precyzują, iż na opakowaniach z chemikaliami powinna występować informacja, które środki ochrony indywidualnej należy  zastosować w czasie pracy z nimi. Środki ochrony zbiorowej obejmują właściwe przechowywanie i zabezpieczenie niebezpiecznych substancji chemicznych, jak również sprzęt przeciwpożarowy, w który należy pozostawać wyposażone pracownia. 

Instrukcje odnoszące się właściwego składowania niebezpiecznych substancji chemicznych zawarte są w normie PNEN14470-1. Norma ta zawiera ścisłe  wytyczne odnoszące się warunków jakie powinny być  spełnione przez  meble laboratoryjne do składowania substancji chemicznych niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka.

Wyposażenie laboratoriów  odnoszących się do  wyposażenia przeciwpożarowego powinno zawierać:


·       Specjalne  gaśnice śniegową i proszkową znajdujące się w oznakowanym miejscu laboratorium MCMIAŻ
·       Sprzęt do płukania zainfekowanych oczu
·       Apteczkę pierwszej pomocy
·       Absorbenty neutralizujące rozlane chemikalia
·       Prysznice bezpieczeństwa z ciepłą wodą
·       Koc, pojemnik zawierający suchy piasek

Każdy pracownik laboratorium powinien  być świadomym gdzie rozmieszczone pozostają wyżej nazwane przedmioty, oraz orientować się w sposobie posługiwania się nimi. Laboratorium chemiczne jest miejscem gdzie wykonuje się reakcje i procesy chemiczne dlatego następną niezwykle ważna sprawą dla bezpieczeństwa pracy w tym miejscu jest odpowiednia wentylacja pomieszczenia. Procesy chemiczne powinny być wykonywane pod funkcjonującym wyciągiem.

 W miejscach  pracy laboratorium chemicznego gdzie wydzielają się substancje szkodliwe dla zdrowia człowieka, powinna być zagwarantowana taka wentylacja powietrza by uniemożliwiły  przewyższenie  wartości najwyższych możliwych stężeń dla tych substancji. Pomieszczenie laboratorium powinno być wyposażone w sprawne wyciągi i instalacje przeciwiskrowe, zaś szafy do przechowywania niebezpiecznych chemikaliów muszą  posiadać odmienny przewód wentylacyjny odprowadzający opary na zewnątrz budynku..


Pracownicy laboratorium chemicznego winny  być na bieżąco szkoleni z obowiązujących instrukcji bhp, obsługi urządzeń i maszyn znajdujących się także w laboratorium oraz użycia  substancji    szkodliwymi dla zdrowia, oraz udzielania pierwszej pomocy. Pracownicy laboratorium winny mieć umiejętności z zakresu prowadzenia mechanizmów badawczych, rozpoznawania ewentualnych zagrożeń ,oraz należytego reagowania w przypadku niebezpieczeństwa.


Dla bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznych niezwykle ważne jest stosowne zarządzanie odpadami chemicznymi. Miejscem magazynowania niebezpiecznych substancji chemicznych i odpadów powinny być specjalne pomieszczenia murowane, bądź metalowe szafy. Miejsce magazynowania odpadów chemicznych winno być zaopatrzone w wentylację podłączoną do głównego systemu przewietrzania pomieszczenia, ważne aby temperatura wewnątrz była  przystosowana do właściwości składowanych odpadów niebezpiecznych jakimi są chemikalia chemiczne.

Aby laboratorium chemiczne było miejscem bezpiecznym dla przebywających w nim osób muszą być respektowane podstawowe  reguły BHP. Każde pracownia chemiczna  winna być zaopatrzone w specjalny sprzęt przeciwpożarowy wraz z instrukcją jego obsługi, dobrze wyposażaną apteczkę.  W dobrze widocznym miejscu powinien być umieszczony spis telefonów z numerami alarmowymi. Pracownicy pracowni chemicznej  powinni być odpowiednio przeszkoleni, a samo pomieszczenie odpowiednio przystosowane do przeprowadzania w nim reakcji i procesów chemicznych z użyciem groźnych dla zdrowia i życia  chemikaliów.


Zastosowanie znaków bezpieczeństwa BHP

W  pomieszczeniach zakładu pracy, w których pracownicy wykonują swoje obowiązki powinny znajdować się odpowiednie znaki bhp, jak instrukcja bhp, znaki ppoż, instrukcje udzielana pierwszej pomocy czy znaki ewakuacyjne. Niezwykle ważne jest tutaj właściwe przygotowanie tego typu tablic, aby pracownicy byli dobrze poinformowani o zasadach bezpieczeństwa i prawidłowego postępowania w sytuacji zagrożenia życia. Znaki powinny znaleźć się we wszystkich kluczowych pomieszczenia pracy, czyli takich gdzie przebywają pracownicy, oraz tam gdzie wykonywana jest praca.


Tablica z instrukcjami bhp  lub znakami powinna się znaleźć się  w widocznym miejscu, ponieważ każdy z pracowników musie mieć do niej łatwy i szybki dostęp. Sposób wykonania instrukcji bhp, kształt kolorystyka i wygląd znaków określone zostało w ustawach.

Gdzie umieszczamy znaki i instrukcje BHP ?

Instrukcje i znaki bhp powinny się znaleźć przede wszystkim w pomieszczeniach gdzie zachodzą procesy technologiczne. W takich przypadkach konieczne jest stworzenie właściwych warunków do tego, aby można było pracować. Przepisy bhp odnośnie oznaczeń bezpieczeństwa obowiązują w różnego typu zakładach produkcyjnych, takich w których produkuje się maszyny, urządzenia elektryczne, leki, żywność, substancje chemiczne, przepisy obejmują także  ma miejsce uprawa roślin. Umieszczenie znaków BHP w widocznych miejscach jest jednym z elementów zabezpieczania zakładu pod kątem bezpieczeństwa i higieny pracy, warto zaznaczyć że pracownicy muszą regularnie uczestniczyć w kursach bhp organizowanych na terenie miejsca pracy.  

Podsumowując znaki BHP to niezwykle ważne elementy wyposażenia każdego zakładu pracy, każdej firmy i każdego miejsca użyteczności publicznej jak szpitale czy urzędy. Na podstawie polskiego prawa można wyróżnić znaki BHP informacyjne, znaki BHP zakazu, znaki BHP nakazu oraz tablice BHP ostrzegawcze. Różnią się one do siebie kształtem i kolorem.. Polskie prawo zabrania wprowadzania zmian wyglądu graficznego znaków. Osoba odpowiedzialna za tablice bezpieczeństwa i higieny pracy w danej firmie powinna zadbać o to, aby umieszczać na danej przestrzeni znaki BHP odznaczały się czytelnością oraz wysoką jakością wykonania.